Post Reply
ÊÚÏÇÏ ÈÇÒÏíÏ 11
äæíÓäÏå íÇã
amir ÂÝáÇíä


ÇÑÓÇáåÇ : 2
ÚÖæíÊ: 1 /5 /1392
Óä: 18
ÔäÇÓå íÇåæ: amirboy346@yahoo.com


آنچه که یک طراح گراتفیک حرفه ای باید بداند
(این مجموعه در بر دارنده نکاتی است که شاید به هنگام مطالعه در نظرتان بدیهی جلوه کند اما اغلب بدون توجه به آن اقدام به برنامه یزی تبلیغاتی و طراحی گرافیک می کنیم ) :

1) پیش از آغاز هر پروژه ، تمام مواردی را که تصور می کنید با پروژه شما مرتبط و ضروری است و باید آنها را انجام دهید ، یادداشت و فهرست کنید .

2) در مورد موضوع سفارش، اطلاعات لازم و ضروری کسب کنید .

3) اگر برای تبلیغ کالای مورد نظر اقدام به طراحی تصاویر الزامی است ، بهتر است تمامی الگوهایی را که به ذهنتان می رسد بر روی کاغذ منتقل کنید .





4) سقف بودجه ای که سفارش دهنده امکان پرداخت آن را دارد، برای شما بسیار اهمیت دارد ، چراکه به شما امکان می دهد موارد دیگر پروژه را بر اساس آن مدوّن و محاسبه کنید .



5) شناخت ویژگی های کالا یا خدماتی که قرار است برای آن تبلیغ کنید ، شما را در قرار گرفتن مسیر درست تبلیغ، بسیار یاری می کند .



6) تا حد امکان از بکارگیری تصاویری که در سایر آثار چاپی استفاده شده است پرهیز کنید. ولی اگر به دلایلی لازم باشد چنین کاری انجام دهید- از جمله اصرار سفارش دهنده ،آن هم در صورتی که تصویر مورد نظر متعلق به آرشیو خود او باشد- حتما تصویر اصلی را از او تحویل بگیرید و از اسکن کردن تصاویر چاپی خودداری کنید . زیرا این امر در چاپ افست مجدد سبب می شود که تصاویر از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت کیفیت شود ( به این ایراد اصطلاحا پیچازی میگویند ) .



7) زمانی که برای انجام پرو‍ژه در اختیار دارید باید کاملا مشخص باشد. در حقیقت جدول زمانی تبلیغاتی شما جهت ارائه محصول تبلیغی در جامعه بسیار حائز اهمیت است .



8) انتخاب تکنیک و شیوه متناسب با موضوع از موارد دیگری است که در امکان موفقیت شما موثر است .



9) اگر مایلید ایده تبلیغاتی شما منحصر بفرد و به اصطلاح (یونیک) باشد بهتر است ایده های اولیه را با احتیاط کنار گذاشته و به موارد دیگر فکر کنید .



10) راهنمایی سفارش دهنده در تعیین آنچه می خواهد به عهده شماست. بنابر این مطمئن شوید که سفارش دهنده می داند چگونه تبلیغی را برای خدمات یا محصولش می خواهد .



11) سفارش دهنده را در جریان پیشرفت مراحل کار قرار دهید .



12) سرعت عمل در تمامی کارها مورد تایید است اما بازنگری چند بار هر طراحی، می تواند در کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت آن موثر باشد .



13) به تفاوت بین زیبایی و موفقیت توجه کنید . اثر موفق اثری است که تاثیر لازم را در زمان پیش بینی شده در مخاطبین مورد نظر داشته باشد .



14) توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروری است ولی در ادامه این توجه نباید به اعمال سلیقه مشتری تسلیم شوید .



15) اتود هایی که برای ارائه به سفارش دهنده کار می شود ، باید تا حد امکان کامل بوده و با نمونه نهایی مورد نظر شما همخوانی داشته باشد .



16) ترجیحا از ارائه یک اتود طرح به سفارش دهنده خودداری کنید .



17) در صورتی که معتقدید نمونه ای از کار های ارائه شده به صاحب کار، نسبت به دیگر اتود ها برتری دارد به طور غیر مستقیم و از طریق برشمردن مزایای آن، سفارش دهنده را نسبت به دیگر اتود ها ، برتری داده و به طور غیر مستقیم و از طریق برشمردن مزایای آن، سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب کنید .



18) به یاد داشته باشید صاحب اصلی اثر خلق شده توسط شما ، سفارش دهنده آن اثر است، بنابر این سلیقه شخصی خود را در اجرای کار به عنوان امضای کار اعمال نکنید .



19) هرگز در برشمردن معایب احتمالی کاری که انجام داده اید پیش قدم نشوید .



20) گاهی اوقات ایده های تبلیغاتی خوبی به سرعت در ذهن شکل می گیرد و به همان سرعت نیز از یاد می رود. مناسب ترین راه برای حفظ این ایده ها انتقال بلافاصله آنها روی کاغذ بصورت کاملا ابتدایی و همراه کردن این اتود خام با توضیحات نوشتاری است .



21) غالبا حساسیت بیش از حد در رعایت کیفیت، بوجود آورنده وسواسی مخرب است و زمانی در اثر وجود دارد که باید در ایجاد تغییر خودداری کرد . تشخیص دادن این زمان اهمیت ویژه ای دارد .



22) اگر سفارش دهنده ، ویژگی مشخصی از تبلیغ کالا یا خدماتش را مورد توجه دارد، شما موظفیدجهت موفقیت کارتان و (کار او) و برای نیل به هدف، مورد تاکیدی را در اثرتان جلوه گر کنید .



23) پس از تایید اتود کار توسط سفارش دهنده، اجرای چند نمونه واریاسیون رنگ و طرح، هم شما و هم سفارش دهنده را در رسیدن به محصولی قوی یاری می کند .



24) نوآوری در غالب موارد سبب جلب توجه مخاطبین می شود، ولی بکار گیری ان در صورتی که حساب شده و هوشمندانه انجام نشود ، منجر به شکست عملیات تبلیغی شما خواهد شد .



25) ایجاد تغییرات غیر معمول و غیر منتظره در کار می تواند به جذابیت آن کمک کند، البته این ابتکار نباید عوارض اقتصادی ، بصری و ... داشته باشد .



26) ایجاد و حفظ یک هارمونی کلی در اثر، گام دیگری در موفقیت آن است . چگونگی خطوط مورد استفاده در آن ، نوع قلم نوشتار ، رنگ ، کادر و ... همگی باید متاثر از موضوع تبلیغ و هماهنگ با هم باشند .



27) برای انتخاب فونت مناسب باید مواردی همچون موضوع کار ، مفهوم نوشته ، حجم اشغالی توسط نوشتار محل قرار گیری رنگ مورد نظر برای آن و غیره مورد توجه قرار گیرد .



28) رنگ های مورد نظر خود را حتما با توجه به اطلسهای رنگ قابل اطمینان انتخاب کنید. این نکته به ویژه در هنگام اجرای طرح بوسیله نرم افزار های گرافیکی و دیدن آن از طریق مانیتور های غیر حرفه ای حائز اهمیت است .



29) هنگام تایپ فارسی درنرم افزارهای گرافیکی، بدلیل تنظیم اولیه این نرم افزار ها برای تایپ انگلیسی ، فواصل بین بعضی حروف بیشتر از بعضی حروف دیگر می شود . توصیه می کنیم پس از اتمام تایپ مطالب و تبدیل آنها به تصویر یا مسیر، ایراد های موجود در رابطه با فواصل حروف را از بین ببرید .



30) در هنگام طراحی با نرم افزار ها ، از تبدیل و تغییر مکرر و ساختار فایل خود- مگر در موارد کاملا ضروری- خودداری کنید . تبدیل و تغییر مداد رنگی ، ابعاد ، کیفیت فایل و ... سبب کاهش کیفیت طرح نرم افزارهای شما می شود .



31) در اجرای سفارش ها ،کنترل متن نوشتار از جهت رفع غلط های املایی، به ویژه در سفارش های چاپ، ضروری و بر عهده شماست .حتی اگر این موارد نادرست از جانب سفارش دهنده صورت گرفته باشد .



32) توجه به فرهنگ بصری و کلامی مخاطبین تبلیغات ، سبب کاستن از بسیاری دوباره کاری ها می شود.



33) توصیه می کنیم بیش از شروع اتود های اولیه، برای انجام سفارش تبلیغاتی قرار دادی مشخص با سفارش دهنده عقد کنید



34) در صورت امکان ، روی دو یا چند پروژه تبلیغاتی به طور همزمان و در یک آیتم زمانی فکر نکنید . این کار سبب می شود تا ضریب موفقیت کامل هر یک از پروژه ها بطور قابل توجهی کاهش یابد .



35) اصول و قواعد گرافیک، به منظور خلق آثار جذاب زیبا و موفق ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد، اما گاهی امکان دارد رعایت این اصول و بکارگیری آنها از میزان جذابیت یا توفیق کار بکاهد . در این صورت بهتر است از رعایت جزء به جزء این اصول پرهیز کنیم .



36) همواره موارد تبلیغاتی که انجام داده اید را مورد بازبینی قرار دهید . این کار باعث می شود متوجه پیشرفت یا احتمالا سیر نزولی در آثارتان شوید .



37) در آثاری که مخاطب عام دارد میانگین سطح سواد بصری و فرهنگی جامعه را به عنوان معیار درک پیامتان در نظر داشته باشید.



38) معکوس کردن بعضی از قسمت های نوشتار کوچک ، بزرگ کردن بخش هایی از آن، واژگون کردن تصاویر ، تغییر غیر متعارف ابعاد طرح و نسبت آن ، قرار دادن همه عوامل طراح در بخش کوچکی از کادر و تضاد با بخش بزرگتر آن و غیره .از جمله موارد ایجاد جذابیت در اثر اجرایی است .البته مسلما این موارد را در جای خود به کار خواهیم برد .



39) ارائه ماکت ، اتود ویا بطور کلی طرح آنچه قرار است بعدا به اجرای نهایی برسد، با کیفیتی بیشتر از اجرای اصلی، سبب ایجاد نوعی پر توقعی در سفارش دهنده می شود .



40) در آثاری که دلیل محدودیت ابعاد، امکان استفاده از تصاویر کاهش می یابد، بهتر است با بکار گیری فونت ها ی جذاب و مناسب ،این نقیصه را کم رنگ کنیم .



41) توصیه می کنیم آرشیوی از فونت های فارسی و انگلیسی که با هم هماهنگ هستند تهیه کنید. این کار در طرح هایی که نیاز به استفاده همزمان از دو زبان در آن است بسیار مفید است .



42) ترجیحا و در صورت امکان هنگام اجرای سفارش به واریاسیون جمعی آن نیز فکر کنید .



43) اصل اثر را به مشتری تحویل ندهید ، حال این اثر اجرای دست باشد یا به وسیله نرم افزار اجرا شده باشد . دلیل این کار جلوگیری از تغییرات احتمالی در طرح بدون اطلاع شما است .



44) آگاهی نسبت به زیر شاخه های گوناگون گرافیک ، زیر شاخه های آنها و اصطلاحات و نیز نقاط قوت و ضعف هر یک از این شاخه ها و زیر شاخه ها الزامی است .



45) هرگز در اجرای آثارتان وابسته به یک تکنیک و شیوه اجرایی نشوید. این کار ضمن تکراری کردن آثارتان شما را در انجام پروژه های تبلیغاتی گوناگون کاملا محدود خواهد کرد .



46) تا آنجایی که برایتان مقدور است از پذیرفتن نیمه تمام خودداری کنید . چنین موردی هم برای شما و هم برای طراح قبلی و هم برای سفارش دهنده تبعات منفی دارد .



47) به هنگام ارائه فاکتور هزینه ها به سفارش دهنده، از تخفیف های غیر معقول خودداری کنید . تخفیف هایی که شامل مبالغ قابل توجه می شود ذهنیت مشتری را نسبت به صحت مبلغی که پرداخت می کند دچار شک و تردید می سازد .



48) اجرای یک طراحی می تواند با مشخص کردن این موارد آغاز شود : مورد سفارش مخاطب ( گروه سن و فرهنگی ) زمان در اختیار ، عوامل بصری لازم ، تکنیک اجرای متناسب با هزینه ها و موارد جانبی .



49) در طراحی و ارائه آثار ، به مکان ارائه آنها توجه داشته باشید . این نکته در جهت در نظر گرفتن عوامل بصری اطراف آنها که می تواند نقش تکمیلی یا تخریبی داشته باشد حائز اهمیت است .



50) به هنگام اجرای پروژه جدید طرح های اجرا شده قبلی را پیش رو داشته باشید و تا حد امکان از عناصر تصویری و اجرایی که در طرح قبل موجود است استفاده نکنید .



51) ضمن اجرای سفارش بکوشید میزان آگاهی های مشتری را در ارتباط با تبلیغات و سواد بصری افزایش دهید .



52) در صورتی که تکنیک اجرای طرحتان یکی از شیوه های چاپ است، به ویژه چاپ افست، پس از تکثیر طرح ، نمونه چاپ شده را با نمونه اصلی تطبیق دهید. از این طریق در هنگام اجرای آثار بعدی که با همان تکنیک اجرا می شود ، جزئیات کار را با اطمینان و دقت بیشتری مشخص خواهید کرد .



53) برای بدست آوردن سفارش، قیمت بازار را خراب نکنید. این کار ضمن لطمه زدن به همکاران دیگر، نهایتا باعث متضرر شدن شما نیز خواهد شد .



54) پیگری فعالیت های تبلیغاتی که برای سفارش دهنده انجام داده اید و ارسال آنها برای مشتری، سبب آگاهی طرفین نسبت به میزان موفقیت پروسه تبلیغاتی می شود . ضمن آن که اعتماد سفارش دهنده را نسبت به وجدان کاری شما و موسسه شما افزایش می دهد .



55) برای ساختار شکنی و زیر پا گذاشتن اصول و قواعد تبلیغات و گرافیک لازم است ابتدا آنها را فرا گرفته باشیم . نوآوری با آگاهی به آنچه در گذشته انجام پذیرفته ارتباط مستقیم دارد در حقیقت شما باید بدانید قبلا چه بوده تا بتوانید بگویید بعدا چه باید بشود .



56) بعضی از سفارش ها به دلیل ویژگی های خاص خود، امکان حرکات تازه در اجرای طرح را به ما نمیدهد برای نمونه در طراحی اوراق اداری نهاد ها و ارگان های اداری در ایران باید توجه داشته باشد که بسیاری از حرکات های شما از پیش ، توسط سفارش دهنده مشخص یا محدود شده است و لزوم قید شدن نشانه های درست ، قرار گرفتن آنها در بالای کارد ، نوع مشخص قلم نوشتار ، محدودیت رنگ در چاپ ، ثابت بودن قطع ( A4-A5 ) ضرورت قید شدن مواردی چون تاریخ ، شماره ، پیوست و ... از این جمله است .



57) با هر مشتری به زبان خودش گفت و گو کنید . مسلما این زبان، چرب زبانی نخواهد بود. در نظر بگیرید به دلیل عدم برقراری ارتباط فکری لازم با سفارش دهنده( به جهت نیاموختن زبان او) نتوانید مجموع فعالیت های خود و گروهتان را به او بقبولانید و این یعنی دوباره کاری و از دست دادن فرصت .



58) سفارش دهندگان خوب خود را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید . بهتر است تعداد انگشت شماری مشتری دائمی داشته باشید تا اینکه مشتری فصلی . ویژگی مهم حالت اول شناخت کافی و لا زم بین شما و سفارش دهنده است که سبب می شود که با اطمینان از آنچه می خواهید و آنچه باید انجام شود بدست آورید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید چنین امری نهایتا به همکاری های موفق تری می انجامد .



59) بین مشتریان خود به لحاظ اهمیت سفارشات، از نظر زمان تحویل و کیفیت اجرا تفاوت نگذارید. سفارش دهنده ای که با سفارش طراحی مجموعه اوراق اداری خود ،کار با شما را آغاز می کند ممکن است در دراز مدت به یکی از اصلی ترین مشتریان شما تبدیل گردد .



60) تا دیروز تصور می شد وظیفه طراح گرافیک اجرای پروژه تبلیغاتی در جهت رضایت مشتری است. اما اعتقاد درست بر این است که وظیفه طراح، اجرای پروژه تبلیغاتی در جهت رضایت مشتری های دائمی است . بنابر این شناخت و آگاهی نسبت به خواست های این مشتریان از وظایف شماست .


ÇãÖÇí ˜ÇÑÈÑ : amir 030
دوشنبه 11 شهریور 1392 - 13:41
äÞá Þæá Çíä ÇÑÓÇá ÏÑ ÇÓÎ ÒÇÑÔ Çíä ÇÑÓÇá Èå í˜ ãÏíÑ
Post Reply




برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



ÑÔ Èå ÇäÌãä :




Copyright © | 2010 Forums
Powered By MyBB
Theme By Audentio Design